خانه / دندانپزشکی / چرا شب ها در زمان خواب دندان درد شروع می شود؟

چرا شب ها در زمان خواب دندان درد شروع می شود؟

آیا میدانستید که دندان درد عموما در شبها، در زمان خواب تشدید میشود؟ به نظرتان چه دلیلی می تواند برای این نوع درد وجود داشته باشد؟!

شبها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا میکند. به علت اثر جاذبه زمین و فشار خون، بطور طبیعی وقتی در حالت ایستاده هستیم مقداری فشاری در عروق ناحیه سر و گردن وجود دارد، و وقتی که دراز میکشیم این فشار داخلی رگها مقداری افزایش پیدا می کند.

همین امر باعث میشود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد (اتاق مخصوص عروق و اعصاب داخل دندان ها) ،فشار داخلی شان افزایش پیدا کند. این اتاق پالپ، فضایی کوچک و کاملا محدود به بافت سخت دندان اطراف خود دارد و علاوه بر عروق خون رسان موجود در این اتاقک کوچک، اعصاب دندان هم وجود دارند. و متعاقبا ابا افزایش فشار عروق، فشار بیشتری روی اعصاب مجاور بوجود می آید و در دندان در این حالت احساس درد بوجود می آید.

پس بر اساس همین مکانیسم است که بیماری که دچار درد شبانه دندان شده است، بجای خواب بلند میشود و قدم میزند. چراکه چون سرپا هست باعث کاهش فشار در عروق داخلی دندان شده و به محض خوابیدن درد تشدید میشود البته باید بدانید که نهایتا برای درمان حتما باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به درمان (به احتمال قوی درمان عصب کشی) اقدام فرمایید.

جالب است بدانید در بعضی مواقع (و نه همیشه) بیمارانی که با درد دندان دست و پنجه نرم میکنند، ممکن است به این نتیجه برسند که استفاده و نوشیدن آب خنک موجب تسکین درد دندان در آنها میشود. دلیل این پدیده هم دقیقا اثر انقباضی “آب با حرارت پایین” روی عروق ملتهب و پرفشار داخل دندان و متعاقبا خذف فشار این عروق از روی اعصاب مجاور و اتمام نحریک است.