خانه / دندانپزشکی / چرا بیشتر بیماران از عصب کشی دندان (درمان کانال ریشه) می ترسند؟

چرا بیشتر بیماران از عصب کشی دندان (درمان کانال ریشه) می ترسند؟

عصب کشی دندان, درمان کانال ریشه, اخبار دندانپزشکی

چرا بیشتر بیماران از عصب کشی دندان (درمان کانال ریشه) می ترسند؟
اصطلاح رایج «عصب‌کشی» هم که ترکیبی از واژه‌های «عصب»، «کشتن» یا «کشیدن» است، استرس بیشتری به بیماران منتقل می‌کند در حالی که اصطلاح درست «درمان کانال ریشه» است.

معاینه بیمار به‌وسیله دندان‌پزشک، از لحظه ورود او به مطب شروع می‌شود. دندان‌پزشکان برحسب تجربه، می‌توانند بیماران مضطرب را شناسایی کنند. نوع نشستن بیمار روی صندلی اتاق انتظار، نوع نشستنش روی یونیت دندان‌پزشکی، سوال‌هایی که می‌پرسد و عکس‌العمل‌هایی که نشان می‌دهد، نشانه‌هایی هستند که به دندان‌پزشک می‌فهمانند با بیمار مضطرب مواجه شده‌ است.واقعیت این است که عصب‌کشی نباید برای بیمار ترسناک باشد چون با بی‌حسی موضعی حین کار، دردی احساس نخواهند کرد.

بعد از تمام شدن کار هم با مصرف ضددرد‌ها در یکی، دو روز اول، دردی بعد از درمان حس نخواهد کرد اما یک تجربه ناخوشایند قبلی یا آنچه اطرافیان بیمار به او منتقل می‌کنند، باعث می‌شود به عصب‌کشی بدبین شود و از آن هراس داشته باشد! بعد از رفع بی‌حسی پس از درمان عصب‌کشی، ممکن است درد وجود داشته باشد. همه بیماران این درد را ندارند ولی اگر هم بروز کند، با مسکن‌های ساده مثل ایبوپروفن (در صورتی که برای بیمار منع مصرف نداشته باشند) قابل‌کنترل است.

در درصد بسیار کمی‌ از بیماران، به‌خصوص در خانم‌ها (به دلیل شرایط هورمونی) و در دندان‌های خاص، ممکن‌است بیمار بعد از درمان یا در طول جلسه‌های درمان با درد شدید و حتی تورم مواجه شود. حتی این شرایط هم با ضددرد‌های قوی‌تر و عوامل ضدالتهابی که دندان‌پزشک تجویز می‌کند، قابل‌کنترل است تا دوره آن (که یک واکنش التهابی است) سپری شود.

پس اگر این مشکل برایتان پیش آمد، نگران «عفونت» نباشید، التهاب دندان شما به زودی برطرف خواهد شد. داروهای تجویزشده هم قدرت مدارای شما را با این شرایط افزایش می‌دهند!درمان کانال ریشه (عصب‌کشی) به هیچ وجه درمان دردناک یا ترسناکی نیست و فقط در درصد خیلی کمی از بیماران بعد از تمام شدن کار، درد شدید ممکن است وجود داشته باشد که در ‌‌نهایت با داروهایی تجویزی قابل کنترل و مدارا است! بنابراین عصب کشی ترس ندارد!

بیشتر بیماران از درمان کانال ریشه (عصب‌کشی) می‌ترسند. عصب‌کشی با وجود تمام تلاش دندان‌پزشکان برای راحت‌ کردن آن برای بیماران، درمان خوشایندی نیست چون ممکن است درمان برای بیمار آزاردهنده باشد و بعد از درمان و رفع بی‌حسی هم دچار درد شود.