خانه / دندانپزشکی / مدیریت عوارض طی و بعد از شیمی درمانی

مدیریت عوارض طی و بعد از شیمی درمانی

عوارض شیمی درمانی برای دندان ها

مدیریت عوارض طی و بعد از شیمی درمانی

آموزش نحوه مراقبت از دهان و دندان در طی و بعد از درمان ضدسرطان: بهداشت دندان خوب از حفره‌ها، زخم‌های دهانی و عفونت جلوگیری می‌کند.

معاینه کامل دهان و دندان توسط دندانپزشک آشنا با عوارض جانبی درمان‌های ضد سرطان داشته باشید.

تیم مراقبت سرطان باید شامل دندانپزشک بیمار باشد. انتخاب یک دندانپزشک آشنا با عوارض جانبی شیمی‌درمانی و/یا پرتودرمانی مهم است. بررسی سلامت دهان و دندان بیمار حداقل یک ماه قبل از شروع درمان، معمولا زمانی فراهم می‌کند تا دهان به اندازه کافی پس از اعمال دندانپزشکی التیام یابد. دندانپزشک، دندان در معرض خطر را برای عفونت یا پوسیدگی شناسایی و درمان می‌کند، بنابراین بیمار می‌تواند از نیاز به درمان تهاجمی دندان طی درمان ضدسرطان اجتناب کند. دندانپزشک نیز می‌تواند با مراقبت مناسب در پیشگیری از شدت خشکی دهان، عوارض شایع درمان با اشعه به سر و گردن مفید باشد.
آزمون پیشگیری بهداشت دهان و دندان موارد زیر را بررسی می‌کند:

 زخم‌های دهان یا عفونت
 پوسیدگی دندان
 بیماری لثه
 دندان مصنوعی که مناسب یا خوب نیست
 مشکلات حرکتی فک
 مشکلات با غدد بزاقی

بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی با دوز بالا، پیوند سلول‌های بنیادی یا پرتودرمانی باشند نیاز به طرح مراقبت از دهان و دندان قبل از شروع درمان دارند.

هدف از طرح مراقبت دهان و دندان پیدا کردن و درمان بیماری دهان است که می‌تواند در طول درمان عوارض تولید کند و مراقبت از دهان در طول درمان و بهبودی ادامه یابد. عوارض مختلف دهان و دندان ممکن است در طول مراحل مختلف پیوند رخ دهد. این مراحل را می‌توان به جلوتر از زمان درمان برد تا از شدت عوارض جانبی جلوگیری کند یا بکاهد.

مراقبت دهان و دندان در حال اجرا در طول درمان با اشعه به نیازهای خاص بیمار، دوز، مکان و طول مدت درمان اشعه و عوارض خاص که رخ می‌دهد، بستگی دارد.

بیمارانی که سرطان سر و یا گردن دارند باید سیگار کشیدن را متوقف کنند.

با ادامه سیگار کشیدن بدن افت می‌کند و خطر ابتلا به عود سرطان سر و یا گردن را افزایش می‌دهد که با آن دومین سرطان ایجاد می‌شود.

مدیریت عوارض دهان و دندان در طی و بعد از شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی

 خستگی