خانه / دندانپزشکی / علت دو رنگ شدن دندان + درمان تغییر رنگ دندان

علت دو رنگ شدن دندان + درمان تغییر رنگ دندان

علت دو رنگ شدن دندان, درمان تغییر رنگ دندان, تغییر رنگ دندان, علل تغییر رنگ در دندان, علت زرد شدن دندان, درمان زرد شدن دندان ها, علت قهوه ای شدن دندان

علل تغییر رنگ دندان :

بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی در برخی درصدها موجب ایجاد لکه سفید بر روی دندان می‌شود و درصدهای بالاتر فلوراید موجب ایجاد لکه قهوه‌ای بر روی دندان می‌شود.

رنگ طبیعی دندان‌ها در محدوده ته رنگ زرد همراه با رنگ‌هایی مانند خاکستری، قهوه‌ای و مانند اینهاست که می‌تواند به دلایل متعددی تغییر رنگ پیدا کند. اصلی‌ترین دلیل تغییر رنگ را گذر زمان و افزایش سن و ضخیم شدن ناحیه عاج زیر مینا است. در کودکان دندان‌ها شفاف و دارای ته رنگ آبی -خاکستری اند اما در افراد مسن رنگ دندان می‌تواند به سمت زرد مایل به قهوه‌ای تغییر پیدا کند. تغییر رنگ به واسطه منشأ فیزیولوژیک آن طبیعی تلقی می‌شود و کمتر نیاز به مداخله درمانی دارد. دلایل متعددی در تغییر رنگ دندان‌ها مؤثر است .

پوسیدگی از مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان است که با رعایت بهداشت مناسب می‌توان از آن پیشگیری کرد. پرکردگی دندان‌ها نیز در بهترین حالت طی زمان دچار تغییر رنگ می‌شود که در بعضی موارد نیاز به تعویض پرکردگی وجود دارد. برخی از آسیب‌ها و ضربات به دندان‌ها را نیز موجب حرکت بافت زنده داخل دندان است و این موارد نیز می‌تواند منشأ تغییر رنگ دندان باشد. دندان‌هایی که در معرض درمان ریشه عصب قرار می‌گیرند در برخی موارد که مواد پرکننده داخل ریشه در داخل تاج دندان باقیمانده باشند، می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان شوند. به جز منشأ‌ داخلی، حضور مواد رنگ‌زا مانند لکه‌های ناشی از مصرف سیگار، قلیان، چای، قهوه و امثالهم باعث تغییر رنگ خارجی دندان می‌شود. حضور جرم و پلاک دندانی نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است و حذف آنها برای رسیدن دندان به رنگ طبیعی خود کمک‌کننده است.

در موارد نادر، بیماری‌هایی چون نواقص مینایی و عاجی می‌تواند موجب تغییر رنگ شدید دندان‌ها شود که درمان‌های خاص خود را نیازمند است. بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی در برخی درصدها موجب ایجاد لکه سفید بر روی دندان می‌شود؛ وجود فلوراید در آب‌ آشامیدنی در درصدهای بالاتر موجب ایجاد لکه قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود. باید هر یک از این تغییر رنگ‌ها را با شناخت منشأ آن مورد بررسی و درمان لازم قرار داد

چطور از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری کنیم؟

با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی‌تان می‌توانید از بد رنگی دندان‌ها جلوگیری کنید به عنوان مثال اگر خیلی قهوه می‌نوشید یا سیگار می‌کشید، مقدار آن را خیلی کم و یا حتی قطع کنید؛ همچنین به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان‌هایتان تمیز بماند و هر ۶ ماه یکبار به بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را تمیز کند.

اگر دندان‌های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده‌اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده‌اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

چه روش‌هایی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد؟
روش سفید کردن دندان‌ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند :

۱ – یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک.

۲ -پرهیز از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که باعث تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان‌ها می‌شوند.

۳ -باندینگ دندان ( پیوند دندان )

۴ -روکش کردن دندان

۵ – استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک

۶ – استفاده از روش‌های سفید کردن دندان در دندانپزشکی

۷ -استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند.