خانه / دندانپزشکی / دندانپزشک می تواند اقدامات درمانی ایمن و موثر را برای مادران باردار انجام دهد

دندانپزشک می تواند اقدامات درمانی ایمن و موثر را برای مادران باردار انجام دهد

دانستنی های دوران بارداری, اخبار دندانپزشکی, بارداری و زایمان, دانستنی های مفید برای مادران باردار, مراجعه به دندانپزشک خوب در دوران بارداری

متخصصان معتقدند که التهاب و تورم لثه ها در دوران بارداری در نتیجه واکنش به باکتری های دهان ایجاد می شوند، بنابراین مهم ترین اقدام در پیشگیری از  این اختلالات، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.

در دوران بارداری وضعیت دهان و دندان در زنان با تغییرات قابل ملاحظه ای همراه است.

این تغییرات معمولا به صورت التهاب لثه، تومورهای دهان و تورم خفیف تا شدید لثه ها بروز می کنند.

از نظر بالینی علایم التهاب لثه در زنان باردار با سایر افراد تفاوتی ندارد. بیمار علایمی همچون قرمزی و التهاب لثه ها، خونریزی و حرکت دندان ها را تجربه می کند.

خونریزی و التهاب لثه ها در همه دوران بارداری مشاهده می شوند و معمولا در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک، ۳ تا ۶ ماه پس از زایمان ازبین می روند.

تورم و بزرگ شدن لثه در دوران بارداری چندان شایع نیست، اما در موارد شدید، لثه ها رشد کرده و ممکن است روی دندان ها را به طور کامل بپوشانند.

تومورهای دهان در دوران بارداری

تومورهای دهان  در ده درصد زنان باردار مشاهده می شوند. این تومورها سرطانی نبوده، به صورت رشد بخشی از بافت دهان ظاهر می گردند و پس از زایمان خود بخود محو می شوند. تومورهای دهان در دوران بارداری معمولا بدون درد، به رنگ بنفش یا قرمز بوده اما با خونریزی همراه هستند. در صورتی که این تومورها دردناک و همراه با خونریزی شدید باشند و یا در خوردن فرد اختلال ایجاد کنند، توسط جراحی خارج می شوند.

توصیه های مهم

در صورتی که بهداشت دهان قبل از شروع بارداری و در طی آن رعایت نشود، تومورهای دهان، التهاب و تورم لثه ها در این دوران حساس، وخیم شده و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازند.

توصیه می شود که زنان باردار به طور منظم و هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کرده و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بافت لثه و دندان ها حتما با متخصص مشورت کنند.

از یاد نبرید نکته مهم این است که دندانپزشک می تواند اقدامات درمانی ایمن و موثر را برای شما انجام دهد.