خانه / دندانپزشکی / درمان های ممنوعه دندانپزشکی در دوره عادت ماهیانه خانم ها + علت

درمان های ممنوعه دندانپزشکی در دوره عادت ماهیانه خانم ها + علت

دوران پریودی, دوران قاعدگی, دندانپزشکی, دندانپزشکی بانوان

درمان های ممنوعه دندانپزشکی در دوره عادت ماهیانه خانم ها + علت

شاید خانم‌ها چند بار در مورد اینکه آیا در دوره پریوده باید زمان معالجه های دندان‌پزشکی خود را لغو کنند یا نه مطالب متضاد فراوانی شنیده باشند. در این بخش با بیان علت تداخل این دوره را با معالجه های دندان‌پزشکی ارزیابی می‌کنیم:

همه خانم‌ها (و البته آقایان) روزهایی از ماه احساس تحریک‌پذیری بیشتری را چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ هیجانی تجربه می‌کنند. این احساس تحریک‌پذیری فیزیکی اغلب در خانم‌ها به صورت احساس بیشتر درد در دوره عادت ماهیانه است.

مطالعات نشان داده‌اند که افت و کاهش میزان هورمون‌های جنسی در خانم‌ها (استروژن و پروژسترون) با افزایش حساسیت به درد در ارتباط است. زمانی‌که این هورمون‌ها در هفته قبل از عادت ماهیانه و دوره عادت ماهیانه افت پیدا می‌کنند خانم‌ها به شدت نسبت به درد حساس می‌شوند و زمانی که این هورمون‌ها به حداکثر میزان خود می‌رسند (دوره تخمک گذاری) میزان حساسیت به درد به حداقل خود می‌رسد.

از طرفی ماده شبه‌هورمون پروستاگلاندین، که واسطه احساس درد و ایجاد التهاب در بدن است، درست قبل از شروع عادت ماهیانه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

«حفره خشک» (درای ساکت) یکی از عوارض پس از کشیده شدن دندان است. در این وضعیت لخته‌ای که پس از کشیده شدن دندان در استخوان محل می‌بایست تشکیل شود تا مقدمه‌ای برای شروع ترمیم باشد، زود‌تر از موعد از بین می‌رود که متعاقب آن درد شدید ناحیه و تاخیر طولانی در ترمیم محل کشیدن دندان (گاهی تا دو ماه) خواهیم داشت.

در زمان عادت ماهیانه به علت کاهش سطح هورمونهای استروژن و پروژسترون احتمال بروز این عارضه به شدت بالا می‌رود.

تمام موارد مورد بحث بالا به چه معناست؟

به این معناست که اگر خانمی در دوران عادت ماهیانه حساسیت افزایش یافته‌ای نسبت به درد دارد، بهتر است درمان‌های دندان‌پزشکی غیر اورژانس خود را به بعد از دوره عادت ماهیانه موکول کند؛ در غیر این‌صورت درمان‌های دندان‌پزشکی «غیر جراحی» در این دوره هیچ منعی ندارد. اما درمان‌های جراحی و کشیدن دندان بهتر از به زمان بعد از دوره عادت ماهیانه موکول گردد.

این مطالب را حتما بخوانید

خدمات تخصصی دندانپزشکی ویژه زنان باردار