خانه / دندانپزشکی / برای داشتن دهانی خوشبو چه باید کرد؟

درمان بوی بد دهان, اخبار دندانپزشکی

برای داشتن دهانی خوشبو چه باید کرد؟

برای داشتن دهانی خوش بو فرد باید روزی دو یا سه بار مسواک بزند، دست کم روزی یک بار از نخ دندان استفاده کند و حتما موقع تمیزکردن دهان، سطح زبان را هم مسواک بزند.

جویدن آدامس، مصرف مداوم آب و مرطوب کردن دهان حتی در حد یکی دو جرعه و مصرف دارو‌ها و خمیردندانهای ضد خشکی دهان یا مصرف بزاق مصنوعی در کاهش این مشکل موثر خواهند بود.

تمام افرادی که دهانشان بوی بدی می‌دهد در نخستین گام به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. اگر علت بوی بد بخاطر مشکلات حفره دهان باشد برطرف کردن آن‌ها اغلب بوی بد دهان را بطور کامل از بین می‌برد. حذف پوسیدگی، تعویض ترمیم‌ها و روکشهای نامناسب، جرمگیری یا در مواردی جراحی لثه و خارج کردن دندانهای عفونی غیرقابل نگهداری با حذف عفونت و برطرف کردن محل تجمع مواد غذایی مشکل را حل خواهد کرد. در عین حال باید توجه داشت که بدون داشتن بهداشت دهانی نامناسب تمامی این اقدام‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

اگر کسی از پروتز متحرک استفاده می‌کند حتما باید هر روز آن را با دقت تمیز کند. کسانی که اپلاینس‌های ارتودونسی در داخل دهان دارند هم باید با دقت زیر و اطراف این اپلاینس‌ها را تمیز کنند.اگر علت بوی بد دهان خشکی دهان به واسطه بیماری یا مصرف برخی دارو‌ها است باید تا حد امکان از خشک شدن دهان جلوگیری کرد.

اگر بعد از برطرف کردن مشکلات مربوط به حفره دهان و ارتقا سطح بهداشتی مشکل بوی بد دهان برطرف نشد امکان وجود مشکلات در دستگاه تنفسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. وجود انسداد در بینی و عفونت و التهاب در سینوس‌ها، حلق و لوزه‌ها همگی می‌توانند باعث نفس بد بو شوند جدای از این گاهی عفونت دستگاه تنفسی تحتانی نظیر برونشیت و سایر عفونتهای ریه نیز می‌توانند دهان را بد بو کنند.در موارد اندکی مشکلات گوارشی بخصوص در معده می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.

مشکلاتی نظیر ریفلاکس (بازگشت غذا به مری) یا وجود فیستول. در ضمن خوردن برخی غذا‌ها نیز باعث بوی بدی می‌شوند نظیر سیر، پیاز یا غذاهای چرب. البته بوی بد به دلیل غذا موقتی بوده و به سرعت از بین می‌رود.

برخی بیماران بعد از جراحی‌های دندان عقل، جراحی لثه یا جراحی ایمپلنت بوی بدی در دهان خود احساس می‌کنند. این بوی بد به دلیل برهم خوردن تعادل باکتریایی حفره دهان اتفاق می‌افتد و معمولا خیلی زود برطرف می‌شود.

رعایت دقیق بهداشت دهان و استفاده از دهانشویه‌های تجویز شده توسط دندانپزشک از شدت این مشکل خواهد کاست.برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند اما شیوع این موارد بسیار اندک است. مواردی از قبیل نارسایی کبدی، عفونت یا نارسایی کلیوی، برخی انواع تومور و برخی بیماریهای متابولیک نادر. البته اگر احیانا فردی مبتلا به این بیماری‌ها باشد پیش از بد بو شدن حفره دهان، از طریق علایم واضح دیگری متوجه مشکل خود خواهد شد.