خانه / دندانپزشکی / آبسه دندان چیست؟ + پیشگیری و درمان آبسه دندان

آبسه دندان چیست؟ + پیشگیری و درمان آبسه دندان

عامل بروز این عفونت ها وجود و رشد باکتری در بافت نرم حفره دندان، استخوان های صورت و گردن است. دندان عفونی شده که از مراقبت های بهداشتی مناسب بی بهره است به احتمال بسیار زیاد باعث بروز آبسه می شود. فقدان بهداشت دهان و دندان می تواند عامل ایجاد حفره در دندان ها و گسترش عفونت به لثه ها شود.

علایم و نشانه های آبسه های دندانی

– علایم و نشانه های آبسه دندانی عبارتند از: ورم دهان و صورت و بروز درد. در مواردی که عفونت بسیار زیاد است علایمی مانند تب، استفراغ، لرز و اسهال بروز می کند.

– اما همه علایم و نشانه های آبسه دندانی به موارد فوق محدود نمی شوند. علایم دیگر عبارتند از: التهاب لثه ها، تورم دهان، بروز درد پس از لمس کردن دندان، لثه عفونی و ناتوانی در باز کردن دهان

عوارض آبسه های دندانی

– باکتری های موجود در حفره دندانی می توانند به گونه ها، لثه ها، گلو، زبان، استخوان فک و صورت نفود کنند. وقتی بافت ها عفونی شوند، آبسه دندانی بسیار دردناک می شود.

– چرک ها در محلی که عفونی شده جمع شده و به تدریج دردناک می شوند تا پس از تجویز دارو توسط دندان پزشک یا انجام دادن عمل جراحی خارج شوند.

– برخی اوقات عفونت به حدی گسترش می یابد که می تواند راه های تنفسی بیمار را مسدود کرده و تنفس را با اشکال مواجه کند.

درمان آبسه های دندانی

دردی که پس از بروز آبسه های دندانی نمایان می شود را می توان با مصرف ایپو بروفن و … تسکین داد. پس از باز شدن آبسه باید دهان را با آب گرم شست و شو داد. آبسه دندانی به خودی خود بهبود نمی یابد. دندان پزشک پس از تجویز دارو، تخلیه عفونت و ترمیم پوسیدگی، آن را درمان می کند.

پیشگیری کردن از بروز آبسه های دندانی

مسواک زدن روزانه، نخ دندان کشیدن و مراجعه مرتب به دندان پزشک از بروز آبسه های دندانی جلوگیری می کنند.